Shadowlands: Viele Klassenänderungen für den Schamanen
Wie bereits in mehreren anderen Beiträgen von heute erwähnt wurde, veröffentlichten die Entwickler von Blizzard Entertainment in der vergangenen Nacht mehrere Bluepost zu kommenden Klassenänderungen für die geschlossene Alpha von Shadowlands. Der vielleicht umfangreichste dieser Blueposts drehte sich um die Klasse des Schamanen und listete eine Vielzahl von Anpassungen für Elementar-Schamanen und Verstärker-Schamanen auf. Folgend findet ihr sowohl diesen informativen Beitrag als auch eine übersetzte Übersicht zu allen mit dem nächsten Alpha Build erscheinenden Klassenänderungen am Schamanen.
Die kommenden Änderungen für Schamanen:
- Das Totem der Verbrennung wird komplett entfernt.
- Elementar:
- Entladung ist in Zukunft ein garantierter Proc von Blitzschlag und Blitzschlagüberladung.
- Kettenblitzschlag wird komplett von Entladung losgelöst. Er erzeugt aber weiterhin Stapel von Seismischer Donner.
- Der Schaden von Erdbeben wird stark reduziert. Jeder Stapel von Seismischer Donner erhöht den Schaden dieser Fähigkeit stark.
- Der neue Effekt des Feuerelementars: Dieses Wesen erhöht die Tickrate von Flammenschock. Dadurch steigt der DPS dieser Fähigkeit und die Chance auf einen Proc von Lavasog steigt. Neu gewirkte Flammenschocks besitzen eine um 100% erhöhte Dauer.
- Wenn das Blitzschlagschild einem Ziel Schaden zufügt, erhalten Schamanen eine Aufladung von Entladung.
- Echo der Elemente gewährt dem Elementar-Schamanen keine zweite Aufladung von Totem des heilenden Flusses mehr.
- Totem des heilenden Flusses
- Verstärker-Schamane:
- Felsbeißer wird von dem Spec entfernt.
- Lavapeitsche wird in Zukunft auf Level 11 erlernt. Die Abklingzeit wird von 12 auf 18 Sekunden erhöht.
- Auf Level 22 erhält Lavapeitsche einen neuen Rang, der die Abklingzeit auf 12 Sekunden setzt.
- Die Abklingzeit von Sturmschlag wird auf 7.5 Sekunden verringert.
- Waffe des Mahlstroms: Die maximale Anzahl von Stapeln steigt von 5 auf 10.
- Jeder Stapel von Waffe des Mahlstroms gewährt in Zukunft einen zusätzlichen Bonus auf Schaden und Heilung der betroffenen Fähigkeiten.
- Von Waffe des Mahlstroms verursachen ohne diesen Buff etwas weniger Schaden und Heilung.
- Sturmbringer sorgt nicht mehr länger dafür, dass der nächste Sturmschlag keine Abklingzeit auslöst.
- Wildgeist gewährt Schamanen bald direkt einen Stapel von Waffe des Mahlstroms und 5 Stapel dieses Buffs über die Laufzeit der Fähigkeit.
- Jedes von Kettenblitzschlag getroffene Ziel erhöht den Schaden und reduziert die Abklingzeit des nächsten Tobende Blitze.
- Die Reichweite von Totem des Windzorns erhöht sich von 12 auf 30 Meter.
- Waffe des Windzorns und Waffe der Flammenzunge werden in Zukunft durch nur einen Klick auf den jeweiligen Button automatisch auf die ausgerüsteten Waffen aufgetragen.
- Blitzschlagschild besitzt beim Verursachen von Schaden eine Chance von 50% darauf, dass ein Stapel von Waffe des Mahlstroms erzeugt wird.
- Die Abklingzeit von Flammenschock und Frostschock wird durch das Tempo des Schamanen reduziert.
- Talente des Verstärkers:
- Felsfaust wird in Peitschende Flammen umgewandelt. Dieses Talent sorgt dafür, dass Lavapeitsche den von Flammenschock verursachen Schaden für 12 Sekunden um 100% erhöht.
- Erdrutsch wird in „Stormfury“ umgewandelt. Dieser Effekt sorgt dafür, dass jede Aktivierung von Waffe des Windzorns die Abklingzeit von Sturmschlag um 1 Sekunde reduziert.
- Hagelsturm wird in Zirkel der Elemente umbenannt.
- Brandattacke wird in Hagelsturm umgewandelt. Jeder verbrauchte Stapel von Waffe des Mahlstroms erhöht den Schaden des nächsten Frostschocks um 50% und lässt diese Fähigkeit ein weiteres Ziel treffen. Maximal 5 Stapel.
- Überladen wird in Feuernova umgewandelt. 15 Sekunden Abklingzeit. Alle aktiven Flammenschocks explodieren und verursachen an bis zu 6 Zielen in der Nähe Feuerschaden.
In an upcoming build of Shadowlands, several changes have been made for both of the DPS Shaman specializations.
One quick note before discussing the specific changes to each spec, Searing Totem is being removed as a baseline button to all Shaman. Searing Totem was brought back in Shadowlands with the intention of Totems being a cool and iconic part of the Shaman class, but without significant redesign to the button to give it mechanical interaction and feeling impactful to press, it wound up feeling like just another cooldown you had to manage that didn’t have any excitement behind it.
Elemental Shaman:
- Fulmination has been changed to be a guaranteed proc from Lightning Bolt and Lightning Bolt Overload.
- Chain Lightning has been decoupled from Fulmination entirely, but still grants Seismic Thunder stacks.
- Earthquake’s base damage has been reduced significantly, but Seismic Thunder now also increases the damage of Earthquake for each stack of Seismic Thunder consumed when cast.
- Fire Elemental’s previous interaction with bonus Fulmination proc chance has been redesigned. While Fire Elemental is active, the period of Flame Shock is reduced, which increases the DPS of any active Flame Shock debuff and also increases the chance of gaining the Lava Surge effect. Additionally while Fire Elemental is active, any newly cast Flame Shock will have its Duration increased by 100%.
- Lightning Shield will now grant the Shaman a charge of Fulmination when it deals damage to an enemy.
- Echo of the Elements no longer grants a second charge of Healing Stream Totem for Elemental Shaman. This is more of a bug fix, but noting here as it is a moderate change to available utility of the Echo of the Elements talent. This talent is unchanged for Restoration.
The changes above should make Elemental Shaman feel quite a bit more control over what will happen as the result of pressing their abilities.
Enhancement Shaman Core Ability Changes:
- Rockbiter has been removed from the spec.
** This is a big change we’re trying out. Rockbiter in Shadowlands basically only serves as a GCD filler. With the removal of Maelstrom, and Flame Shock and Frost Shock becoming class-wide abilities that are also on a short cooldown to fill empty spots, there was a lot of competition in the ~6 sec cooldown space of available buttons. Without Maelstrom, Rockbiter didn’t have any strong interaction with the rest of the Enhancement toolkit, and shock spells are much more iconic to Shaman. This is an experimental change, please try things out in combination with the changes below and let us know how things feel. - Lava Lash is now learned at level 11, down from level 22. Base cooldown increased to 18 sec (was 12 sec)
- Lava Lash now gets upgraded at level 22 to have its cooldown reduced to 12 sec (was 18 sec)
- Stormstrike’s cooldown has been reduced to 7.5 sec (was 9 sec)
- Maximum Maelstrom Weapon stacks have been increased from 5 to 10.
- Each stack of Maelstrom Weapon now grants increased damage and/or healing to the abilities Maelstrom Weapon effects in addition to the cast time reduction.
- Abilities that are altered by Maelstrom Weapon have had their baseline damage or healing values reduced.
- Stormbringer no longer causes your next Stormstrike to not incur a cooldown.
- Feral Spirits now grants one stack of Maelstrom Weapon immediately when pressed, and an additional 5 stacks over the duration of Feral Spirits.
- Each target that you hit with Chain Lightning now both increases the damage of, and reduces the cooldown of your next Crash Lightning.
- Windfury Totem radius increased from 12 to 30 yards.
- Windfury Weapon and Flametongue Weapon no longer require you to click the button, then click a weapon on your character sheet. They automatically apply their effects to an appropriate equipped weapon.
- Lightning Shield now has a 50% chance to grant you a stack of Maelstrom Weapon when it deals damage to an enemy.
- Flame Shock and Frost Shock have their cooldowns shortened with your current Haste.
Enhancement Shaman Talent Changes:
- Boulderfist (talent) has been redesigned and renamed to Lashing Flames (Passive). Lava Lash now increases the damage of your Flame Shock on the target by 100% for 12 sec.
- Landslide (talent) has been redesigned and renamed to Stormfury (Passive). Each time Windfury Weapon activates, the cooldown of Stormstrike is reduced by 1 sec.
- Hailstorm (talent) renamed to Cycle of the Elements.
- Searing Assault (talent) redesigned and renamed to Hailstorm (Passive). Each Stack of Maelstrom Weapon consumed increases the damage of your next Frost Shock by 50%, and causes your next Frost Shock to hit 1 additional target per stack of Maelstrom Weapon consumed. Maximum 5 stacks.
- Overcharge (talent) redesigned and renamed to Fire Nova. 15 sec cooldown. Cause all of your Flame Shocks to erupt in flames, dealing Fire Damage to up to 6 targets near your Flame Shock Targets.
The above changes to Enhancement Shaman are a lot to take in, but we feel that the combined list of changes will make your abilities feel like they have a purpose and interact with your toolkit in meaningful ways instead of just dealing damage.